Follow Dashboard
Tokens?

TITLE; 1 CITIZEN : e-Keselamatan
Saturday, March 2, 2013 | 1:23 AM | 0 comments

ASSALAMMUALIKUM :)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi14dy7GDh2zF70BVPXPtq2GvHcneTn4c5Lhpm_PDfXLQ3IK3P15xiLm-5L6pCRjlI9J8gyfyS184IQX_xucANc53Ud9335dO3xYBCEQWZIeh5TRVvdCgxu8vJN0wCUCCQMYpIFynXdJoo/s1600/Logo_1Citizen.png                                                       



APAKAH ITU BAHAYA INTERNET ??
Dampak hadirnya internet sebagai media multifungsi bagi manusia bisa bersifat positif dan negatif. Banyak sisi positif yang bisa didapatkan, tapi tidak sedikit pula sisi negatif yang akan diraup apabila digunakannya dengan cara yang salah.
Internet yang memiliki peran sebagai media berbagi informasi yang realtime dan up to date, bisa difungsikan juga sebagai media edukasi yang menyajikan berbagai macam pembelajaran tanpa batas. Tidak sedikit pelajar, mahasiswa bahkan karyawan yang menyelesaikan tugas- tugasnya.



ANCAMAN INTERNET ?? 


-ancaman internet boleh wujud dalam pelbagai bentuk iaitu :

1. Sekatan dan penapisan yang semena-mena pada kandungan di Internet Aksi sekatan atau penapisan yang dilakukan negara seharusnya telus. Harus ada penjelasan pada website yang terkena sekatan tentang alasan mereka disekat. Jika ingin menyekat kandungan, maka harus dilakukan oleh pihak berkuasa mahkamah yang kompeten atau badan yang bebas.
2. Kriminalisasi Ekspresi di internet seringkali dikriminalisasi. Ini bertentangan dengan kewajipan negara mengenai hak asasi manusia antarabangsa, sama ada melalui penerapan undang-undang jenayah atas ekspresi talian, atau melalui penciptaan undang-undang yang baru yang khusus dibuat untuk mengkriminalisasi kebebasan di internet.
Hukum-hukum seperti itu sering dibenarkan kerana dianggap penting untuk melindungi reputasi individu, keselamatan nasional, atau untuk melawan keganasan. Dalam praktiknya, mereka sering digunakan untuk mensensor kandungan yang tidak disukai oleh kerajaan atau pihak berkuasa kuasa.
3. Pemberlakuan tanggung jawab undang-undang pada perantara Perantara berperanan penting dalam membuat pengguna Internet dapat menikmati hak akan kebebasan bersuara dan mendapatkan akses maklumat. Kerana berpengaruh besar, maka negara cuba menempatkan kawalan pada mereka dan membuat mereka bertanggungjawab secara undang-undang apabila mereka gagal menghalang akses ke kandungan yang dianggap melanggar undang-undang. Tindakan sensorship seharusnya tidak pernah didelegasikan pada kalangan swasta.
Dan perantara seharusnya tidak dinyatakan bertanggungjawab secara undang-undang kerana menolak mengambil tindakan yang menyalahi hak asasi manusia para individu. Permintaan apapun yang dihantar ke perantara untuk mencegah akses ke kandungan tertentu, atau untuk membuka maklumat peribadi, harusnya dilakukan melalui sebuah perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah atau badan yang kompeten yang bebas.
4. Penamatan akses internet atas dasar hukum HaKI Negara juga telah melakukan tindakan penamatan akses Internet secara menyeluruh. Negara-negara untuk membatalkan atau memperbaharui undang-undang hak cipta intelektual yang ada yang membenarkan pemutusan hubungan pengguna dari akses Internet, dan untuk meninggalkan undang-undang seperti itu.
5. Cyber-attack Website milik pertubuhan hak asasi manusia, pengguna blog yang kritis, dan individu atau organisasi lain yang menyebarkan maklumat yang memalukan negara atau penguasa kini menjadi sasaran cyber-attacks.
6. Hak privasi dan data kurang dilindungi Ketika pengguna boleh menikmati kebebasan di internet, negara dan pelaku swasta mempunyai akses kepada teknologi untuk mengawasi dan mengumpul maklumat tentang kegiatan dan komunikasi para individu di internet. Amalan-amalan tersebut dapat melanggar privasi hak para pengguna Internet, dan mengganggu rasa percaya diri dan keselamatan orang di Internet, sehingga menghalang arus bebas maklumat dan idea-idea talian. (Dew)




ORANG YANG TIDAK DIKENALI ..


-Internet boleh membentuk ilusi bahawa orang yang tidak dikenali sebenarnya ialah ''MUSUH'' .
-Di alam maya pelbagai komunikasi yang kita boleh perolehi seperti di FACEBOOK , TWITTER dan sebagainya . Sudah pasti kita akan berkenalan dengan orang yang tidak dikenali.Secara tidak sengaja kita akan terjebak dengan penipuan-penipuan siber ini.
-Selain itu janganlah kita mudah mempercayai orang yang kita tidak kenali .Jangan mudah member sebarang maklumat peribadi kepada orang yang tidak kenal kerana kemungkinan ia akan mendatangkan bahaya kepada kita.
-Jadi kita haruslah berwaspada dan jangan terlalu percaya dengan orang yang tidak dikenali.


INTERNET BOLEH MEROSAKKAN REPUTASI..

-Internet juga boleh merosakkan reputasi.Ianya boleh mendatangkan persilihan faham  dan fitnah kepada seseorang itu.Selain itu,dengan intrnet jugak syarikat yang besar juga akan bankrap akibat fitnah yang ingin menjatuhkan imej syarikat tersebut.
-Oleh itu,kita haruslah berwaspada dengan penggunaan internet ini kerana ia akan merosakkan reputasi seseorang atau sesebuah organisasi.
-Internet juga boleh menyebabkan prestasi seseorang pelajar merosot .Ini disebabkan kerana mereka sibuk melayari internet sehinggakan tiada masa untuk mengulang kaji pelajaran.

comel tak saya ??



KESIMPULANNYA
Kemudahan internet juga mempunyai keburukan kepada penggunanya. Oleh itu kita mestilah bijak menggunakan kemudahan internet yang ada ini. Janganlah kita terlalu leka melayari internet sehingga merosakkan reputasi kita sendiri. Jadilah seorang yang bijak membahagikan masa dengan baik.Semoga anda semua berjaya dengan kemudahan teknologi terkini. SELAMAT BERJAYA ;)


Prepared by :- Ainnasyafiqah Binti Khairul Anuar dan Muhammad Izaidil Bin Omar


Old things | New things